Teater

DJÄVLA KARL!
firar 27-årsjubileum!!!
Söndad 24:e nov kl 12 på Klara Soppteater!!!

Text o regi: Agneta Elers-Jarleman
Musik: Gunnar Edander
Medverkande Lennart R Svensson som August, Siri, Frida och Harriet

Inte ens i vår vildaste fantasi kunde vi drömma om en sådan dundersuccé! Djävla Karl! har sen urpremiären på Klara soppteater den 12 nov för exakt 25 år sedan gjort 18 utlandsturnéer, prisbelönats på olika festivaler och mött jublande publik i Europa, USA och Afrika. Djävla karl!!! är Stadsteaterns största gästspels-succé genom tiderna! Tack August!!

Australien
Malthouse Theatre


Ghost Sonata
25 – 28 Sep 2019

Our crimes bind us, our secrets, our guilt. We have tried to break away…
But we always come back.

At the Ghost’s Supper, no one can conceal their ugliness. Inside or outside, it dwells ins all. Come into the unsettling world of Strindberg’s Ghost Sonata, where nothing is as it seems. Bewitched by a woman’s beauty and drawn into a stranger’s sinister plans, a student enters a handsome house. In that wretched place, food is poison. The dead are alive. Paradise proves rotten inside.

Aribert Reimann’s 1984 opera is a haunting and evocative chamber work, exploring Strindberg’s moody text with complex rhythms and other-worldly tones. Director Greg Eldridge creates a chilling picture of Strindberg’s Stockholm in this new staging at the The Coopers Malthouse.

Riksteatern

Världsdramatiken runt – 90 minuters dramatisk kanon

Klassiker Teater

Vi har tagit oss friheten att göra vårt eget urval bland de klassiska texterna baserat på maktstrukturer mellan man och kvinna. Vårt urval spelas över hela världen och är texter av Shakespeare, Moliére, Strindberg, Ibsen, Tjechov m.fl.

Strindbergs Intima Teater

Ett drömspel 
Av August Strindberg
Premiär 30/8

En interaktiv, icke demokratisk föreställning med sex skådespelare och en håv.
Teatern byggs om till en drömspels-salong med några möten och många avsked.
Kom och dröm!

Medverkande: Gunnel Lindblom, Stefan Johansson, Hanna Nygårds, 
Fanny Sperlinge, Joonas Wartiainen, Hannes Medial
Regi och bearbetning: Anna Pettersson
Scenografi: Jan Lundberg och Anna Pettersson
Ljus: Max Mitle
Kostym: Anita Darmark
Ljud: Gustave Lund
Mask: Alexander Wernersson
Foto: Per Bolkert.

Strindbergs Intima Teater

Frida Uhl av Hanna Nygårds och Anna Pettersson
Spelas 19 augusti kl. 12.00 samt 16, 30 september kl 19.00.

På scen: Hanna Nygårds
Regi Anna Pettersson
Kostym Anna Darmark
Ljud och ljus: Gustave Lund

Från klosterskola till Cabare´-scenerna; Iförd sin exklusiva leopardpäls förflyttade sig Frida Uhl mellan Paris, London, New York och Berlin. Hennes liv var kantat av skandaler och halsbrytande projekt.

Hon hävdade kvinnans rätt till sexuell frigjordhet och intellektuellt skarpsinne. Inom scenkonsten var hon en pionjär med fingertoppskänsla för de nya strömningarna. Hon startade Cabare´-scener och skapade nätverk för konstnärer, artister och näringsidkare. Hon översatte sina älskares texter till flera olika språk och skapade arbetstillfällen för dem runt om i världen. I slutet av sitt liv flyttar hon till USA där hon håller föreläsningar om August Strindberg och där hon upptäcker det allra senaste nya mediet: – filmen!

Frida Uhl var en konstnär och en hårt arbetande teater och konstkritiker, idag mera känd för att vara  ”Strindbergs andra hustru” än för det arbete hon gjort för den moderna litteraturen och kulturlivet. Hon är en av många bortglömda yrkeskvinnor som arbetade hårt för den konstnärliga friheten och mot censuren av allt som då ansågs vara moraliskt förkastligt.

Genom att dramatisera delar ur Fridas liv tagna från hennes egna anteckningar, brev och texter vill vi belysa hennes enastående arbete, hennes mod och hur hon visar riktningen för oss mot förnyelse och utveckling, in i framtiden.

OD.jpg
Strindbergs Intima Teater

Ockulta dagboken
14 juni kl. 16,

Bearbetning, regi och koreografi av Susanne Jaresand
tillsammans med Daniel Dahlin, Hanna Nygårds och Andreas Erbrink.
Ljus: Ellen Ruge.
Kostym: Åsa Jonsson.
Musik: Edward Jaresand.

Den förskräckliga ensamheten som omsluter Strindberg i längtan efter sin nyss frånskilda familj. Det nära och berörande i barnets oskyldiga ursprunglighet. Det stora vrålet som tyst sipprar ut genom Hotell Orfilas väggar i Paris. Guldet glittrar mot gudarnas straff, hybris, sparagmos…

Föreställningen bygger på Strindbergs tankar och upplevelser av sin tid i Paris, Lund och Österrike med utdrag från Inferno och Ockulta dagboken. Gestaltningen utgår från ett tänkande som i sin kroppsliga existens lyssnar bortom det begripliga. En särskild öppenhet som möjliggör nya sätt för varandet i världen. Att liksom Strindberg utsätta sig för en sensibilitet som hörliggör och synliggör det dolda, vår möjliga framtid. En också uttröttande känslighet.

I texterna slåss Strindberg mot religiositetens grubbel, vetenskapens logik och det ockult dolda. Hur uppstod förnuftet, vetenskapen? Övergången från ett religiöst litterärt mytiskt tänkande till det som vi kallar ett logiskt vetenskapligt tänkande infann sig i slutet av 500talet fKr då filosofen Herakleitos verkade.

dalateatern

Pelikanen
Sommarspel i Stjärnsund: 20 – 26 juni
På Dalateatern och på turné i Dalarna: 28 september – 28 november

Hemligheter, svek, girighet och hat glöder under hemmets välbärgade fasad.

Ett tätt kammarspel med övernaturlig inramning, en psykologisk thriller om bristande tillit och kärlek inom en familj. Hemligheter, svek, girighet och hat glöder under hemmets välbärgade fasad. Familjemedlemmarna driver dolda motiv till sin spets och driver dessutom varandra till vansinne längs vägen.
”Tror du inte vi alla gå i sömnen då? – Jag läser juridik som du vet, rättsförhandlingar. Nåväl, jag läser om stora brottslingar som inte kan förklara hur det gick till… och tyckte de handlade rätt, ända tills de upptäcktes och vaknade! Är det inte en dröm, nog är det en sömn!”
Förbered dig på en suggestiv atmosfär av klaustrofobiska bilder, paranoida vanföreställningar, mardrömslika stämningar och kuslig teatermagi.

Möjlighet till syntolkning den 12 oktober. Bokas på info@dalateatern.se eller 023-777 600 (9-11)

SERVERING PÅ FÖRESTÄLLNINGARNA I STJÄRNSUND:
Serveringen i Smedjan öppnar kl 17:30.
Fikabröd, kaffe, te, läsk, öl och vin kan köpas på plats.
(Mat endast förbeställning. För att förbeställa mat, ring eller skicka sms till Carina på Herrgården och Smedjan servering i Stjärnsund på telefon 073-6878719.)

Mer info på https://dalateatern.se/forestallningar/pelikanen/

03-forbjudeningang-pressbild-fotoOlaKjel

Strindbergs Intima teater


Premiär 26 mars
Förbjuden ingång

Av Victoria Benedictsson

På scen och bearbetning: Mattias Nordkvist
Regi och koncept: Anna Pettersson
I samarbete med Göteborgs Stadsteater
Foto: Ola Kjelbye


Strindbergs Intima teater

Isjungfrun​ av Cecilia Sidenbladh
Premiär 29 mars
I rollen som Victoria Benedictsson: Iwa Boman
Regi: Lena Söderblom

Victoria Benedictsson ligger i hotellrummet i Köpenhamn, förgiftad av morfintabletter, svävande mellan liv och död.

I ett annat rum på hotellet sitter Strindberg och skriver på Fröken Julie. Det märkliga är att Victoria tycker sig höra vad han skriver: ”Jag skulle vilja se ditt blod, din hjärna på en träkubbe – jag skulle vilja se hela ditt kön simma i en sjö som den där…” Det är ju hennes egna tankar! Men Strindberg vet inte hur pjäsen skall sluta… inte ännu.

Isjungrun är en pjäs om författaren Victoria Benedictsson/Ernst Ahlgren, hennes författarskap och hennes relation till litteraturoraklet Georg Brandes – sin tids kulturprofil. Var hon ett offer, ”den värnlösa och förförda”? Eller ”en kobra, en giftorm av farligaste slag”?


Strindbergs Intima teater

Premiär 13/4
Mäster Olof av August Strindberg
Regi och medverkande: Anna Azcarates
Ljus och ljud: Gustave Lund

I Mäster Olof får vi följa den unge Olof i dennes kamp mot den Påvliga kyrkan och hans strid för reformation och förnyelse. I denna version tar alla karaktärer plats i Anna Azcarates kropp. Visshet möts av tvivel, mod förgiftas av feghet, självuppoffringens höga ansats grusas av prestige och inställsamhet. Den unge Olof slits mellan patriarkala krafter, Konungen och Kyrkan. Likt demoner kräver dessa fadersgestalter att Olof ska tala för deras sak och underkasta sig deras respektive lag och moral. Högtidlig idealism förbyts i vardagens pragmatism. Rösterna är starka. För och emot, rätt och fel, vi manipulerar och intrigerar. Kroppen blir ett slagfält, en krigsskådeplats i ett åsiktskrig där en röst knappt hinner tystna innan en ny kombattant höjer sitt svärd. Ett centralt tema i August Strindbergs Mäster Olof är frågan; vem ska få tillgång till predikstolen?


Strindbergs Intima teater

Frida Uhl av Hanna Nygårds och Anna Pettersson
Premiär 17 APRIL
På scen: Hanna Nygårds
Regi Anna Pettersson
Kostym Anna Darmark
Ljud och ljus: Gustave Lund

Från klosterskola till Cabare´-scenerna; Iförd sin exklusiva leopardpäls förflyttade sig Frida Uhl mellan Paris, London, New York och Berlin. Hennes liv var kantat av skandaler och halsbrytande projekt.

Hon hävdade kvinnans rätt till sexuell frigjordhet och intellektuellt skarpsinne. Inom scenkonsten var hon en pionjär med fingertoppskänsla för de nya strömningarna. Hon startade Cabare´-scener och skapade nätverk för konstnärer, artister och näringsidkare. Hon översatte sina älskares texter till flera olika språk och skapade arbetstillfällen för dem runt om i världen. I slutet av sitt liv flyttar hon till USA där hon håller föreläsningar om August Strindberg och där hon upptäcker det allra senaste nya mediet: – filmen!

Frida Uhl var en konstnär och en hårt arbetande teater och konstkritiker, idag mera känd för att vara  ”Strindbergs andra hustru” än för det arbete hon gjort för den moderna litteraturen och kulturlivet. Hon är en av många bortglömda yrkeskvinnor som arbetade hårt för den konstnärliga friheten och mot censuren av allt som då ansågs vara moraliskt förkastligt.

Genom att dramatisera delar ur Fridas liv tagna från hennes egna anteckningar, brev och texter vill vi belysa hennes enastående arbete, hennes mod och hur hon visar riktningen för oss mot förnyelse och utveckling, in i framtiden.


Strindbergs Intima teater

Premiär 18/5
OCKULTA DAGBOKEN, en dansföreställning baserad på  av August Strindberg i regi- och med koreografi av Susanne Jaresand.


Strindbergs Intima teater/Readings

Sista söndagen i varje månad har Strindbergs Intima teater readings av nya, unga dramatiker.

Är du intresserad av att få ditt manus läst?
Alla manus är välkomna! Teatern tar emot manus löpande under våren!
Strindbergs Intima teater läser allt som kommer in men kan inte garantera att alla manus kan komma med under uppläsningarna.

Fri entré och ingen föranmälan krävs!
För frågor eller mer information kontakta josefin.almer@gmail.comAdress: Barnhusgatan 20, Norra Bantorget, Stockholm.


Bilden kan innehålla: 4 personer, text
Östgötateatern
Soppa med 4 x  Strindberg på Östgötateatern i februari

Låt Patrik Voight vara din ciceron in i Strindbergs H.C. Andersen-inspirerade universum och ta del av vackra, sorgsna, kluriga och kloka berättelser.

4 x Strindberg bygger på novellerna Ett halvt ark papper, Fotografi och filosofi, Triumfatorn och narren samt När träsvalan kom till getapeln.

Speldatum 2019:
Linköping, Stora teatern
15, 22 februari, 5,  12,  26 april kl.12.00.
Norrköping, Stora teatern (Café Gycklaren)
21 februari, 4,  11 april kl.12.00.


Smålands Musik & Teater, Jönköping
Fröken Julie av August Strindberg
Premiär 2 februari

Säsongens teaterklassiker är ett intensivt kammarspel om kärlek, könsroller och klass, där makt och maktlöshet kan vara två sidor av samma mynt. Regissören Rebecka Cardoso tar ett samtida grepp om Strindbergs mest berömda pjäs och sätter berättelsen i relation till normer och värderingar som råder idag.

Fröken Julie utspelar sig under en midsommarnatt. Julie och Jean dras trots sina olikheter till varandra, framför ögonen på Jeans fästmö Kristin. Men den motvilliga passionen växlar under natten till en förödande psykologisk kamp där övertaget ständigt skiftar.

Fröken Julie beskrevs av August Strindberg själv som ett naturalistiskt kammarspel och har sedan urpremiären 1889 blivit hans mest spelade och hyllade dramatiska verk, som nått ut över hela världen. Berättelsen har filmats flera gånger och blivit opera och balett.

Smålands Musik & Teaters uppsättning regisseras av Rebecka Cardoso, som hyllades för sin bearbetning av Hamlet i Kulturhuset Spira 2016. Tidigare har hon, bland mycket annat, regisserat Jordens sista dygn på Profilteatern i Umeå, Mens – The Musical på Dramaten och Den tredje hemligheten på Unga Klara i Stockholm. För kostym och scenografi svarar Karin Dahlström (Passion, Amadeus, Den bärande väggen). Ljusdesigner är Ronald Salas som arbetar med teater, dans, opera och utställningar i hela landet.


123 SCHTUNK

Ett urtaget hjärta
123 Schtunk inspirerAS Av strindbergs Ett drömspel.

Allt kan ske, allt är möjligt och sannolikt. Tid och rum existera icke; på en obetydlig verklighetsgrund spinner inbillningen ut och väver nya mönster: en blandning av minnen, upplevelser, fria påhitt, orimligheter och improvisationer.”

Medverkande: Josefine Andersson, Lasse Beischer, Dick Karlsson.
Konstnärligt team: Josefine Andersson, Lasse Beischer, Dick Karlsson.
Foto: Anders Cöster.
För aktuella speldagar våren 2019 klicka här.


Teater Galeasen
Fordringsägare

Erbjudande!
Strindbergssällskapets medlemmar har 25% rabatt på ordinarie pris.

Fordringsägare är ett triangeldrama mellan en kvinna och två män. Den nuvarande maken, konstnären Adolf, vet först inte vem den främmande mannen är som ställer frågor om hans äktenskap med Tekla. Det visar sig vara hustruns före detta man, Gustav, som känner sig förorättad av henne och därför har uppsökt paret för att hämnas. Gustav triggar Adolfs pyrande tvivel i syfte att splittra dem, vilket sätter igång en komplex spiral av kärlek, svartsjuka och hämndbegär.

Regi: Johan Wahlström
Medverkande: Anders berg, Carl Magnus Dellow,  Lina Englund,

Erbjudandet  till föreställningen FORDRINGSÄGARE gäller onsdag 23 jan kl 19, lördag 26 jan kl 18, söndag 27 jan kl 16, onsdag 30 jan kl 19, lördag 2 feb kl 18

Adress; Teater Galeasen, Slupskjulsvägen 30, Stockholm
Info: Galeasen


Strindbergs intima teater
En Dåres Försvarstal
av bl.a. August Strindberg

“Jag avstår definitivt från ett tidigare beslut att författa En vansinnig kvinnas försvarstal“ August Strindberg

Skådespelerskan Anna Wallander undersöker tillsammans med regissörerna Johan Melin och Therese Bergman begreppet dårskap, och hur vi i vår tid försvarar vårt vansinne. Utifrån texter av Strindberg, Rimbaud, Gogol, Freud, Butler, Solanas och Kandre navigerar sig huvudpersonen genom ett visuellt och  audiellt landskap av rörliga bilder, hologram och nyskriven musik.

”… en kraftfull och mycket laddad monolog av och med Anna Wallander. – SVD
”I slutscenens oändliga bekännelse redogöra för hela hennes vidunderliga komplexitet som skapar ett feministiskt återtagande av berättelsen om oss – DN
”Föreställningen är tät och intensiv. Anna Wallander agerar på topp … det är lysande.” – Sydsvenskan 

Medverkande: Anna Wallander
Regi: Johan Melin och Therese Bergmann
Scenografi och kostym: Sara Kander
Mask: Maria Reis
Ljus: Gustave Lund
Koreografi: Ossi Niskala
Musik och ljud: Niko Röhlcke, Tobbe Svedberg och Malin-My Wall.

Spelades i oktober 2018 på  Strindbergs Intima Teater
Gästspel på Göteborg stadsteater 7-8 februari 2019


2018 Arkiv

Strindberg Intima teater

2 x Pelikanen

9/11 – 2018 kl. 18 spelas Pelikanen med en ensemble från Östgötateatern och sedan spelas 2 x Pelikanen.  Kvällen avslutas med ett publiksamtal.

10/11 2018  Kommer vi att ha ett festivalpass där det ingår samtal,
kortare scener och de tre föreställningarna av Pelikanen.
Kl. 17.00 2018 spelas Pelikanen med en ensemble från Östgötateatern
och sedan spelas 2 x Pelikanen. 
Kvällen avslutas med ett publiksamtal.
 
11/11 2018  Kommer vi att ha ett festivalpass där det ingår samtal,
en läsning av nyskriven dramatik i Strindbergs anda
samt de tre föreställningarna av Pelikanen.
Kl. 15.00 spelas Pelikanen med en ensemble från Östgötateatern och sedan spelas 2 x Pelikanen. Kvällen avslutas med ett publiksamtal.

Strindberg Intima teater

Premiär 14 November

Mötet med Strindbergs Röda Rummet började i ett klassrum på Kungsholmens Gymnasium. En vikarie i ämnet svenska stiger flärdfullt in genom dörren. Hon säger: ”Just nu är ni elever på ekonomisk linje men ni bestämmer själva vilken riktning era liv ska ta och ni kan bli precis det ni själva vill.” Efter den dagen blev inget sig likt.

Föreställningen utgår från August Strindbergs genombrottsroman Röda Rummet(1879). Den handlar om en ung man som lämnar sin ämbetsmannabana och blir en del av en konstnärsgrupp som kämpar mot etablissemanget. Men den utspelar sig också på Röda rummet på Berns salonger i Stockholm 1979 där Anette Sallmander lever bohemliv i punkens era.

August Strindberg sökte det litterära uttrycket och fann inspiration genom de franska bröderna Goncart; författarna som anses vara de första att i romanform skildra konstnärer och deras bohemliv i romanen Manette Salomon (1867). Karaktären med samma namn är en fri bohem som har bestämt sig för att inte låta sig tämjas av konventioner.

Följ Strindberg, Anette och Manette genom Röda rummets frågeställningar om hur vi får mod att ifrågasätta makten, normer, och etablissemanget.

Av bl.a. August Strindberg
En performance med Anette Sallmander
Regi: Anna Wallander
Ljus: Gustave Lund


Feministisk festival

Strindbergs Intima teater fokuserar på de kvinnor som arbetat med och som lyft Ingmar Bergman och hans verk.

Under festivalen presenteras fyra skådespelerskor som arbetat med Ingmar Bergmans texter och med densamme som regissör; Harriet Andersson, Ewa Fröling, Marie Göranzon och Gunnel Lindblom.

På festivalens öppningskväll 22/8 möts de i ett unikt samtal om arbetet med Bergman och hur de har förhållit sig till de strukturer som dominerat svensk talteater.

Festivalen erbjuder även workshops, föreläsningar samt föreställningar av och med föreställningar av och med Charlotte Engelkes, Anna Wallander, Staffan Westerberg, Azin Borhani, Kimiya Faghih, Arvid von Heland, Hannah Sommerfors Julia Sporre, Linnea Nilsson, Hanna Nygårds, Andreas Ferrada Noli, Teatergruppen Hundarna, Anna Pettersson, m.fl.


Dramaten

HOTEL STRINDBERG

Kärlek och hat i Strindbergs liv och verk.
Speldagar: 30, 31 augusti 2018
Stora scenen, Dramaten.
Gästspel från Burgtheater, Wien
Föreställningen ges på tyska och textas till engelska.

I Hotel Strindberg följer publiken med in i huvudet på Strindberg och in i nervbanorna till hans liv och verk. Framförallt handlar det kanske om kärleken och striderna mellan man och kvinna, eller “kärlekshatet“ som Strindberg själv kallade det. Handlingen utgår från både Strindbergs biografi och från flera av hans pjäser, bland andra: Fadren, Spöksonaten, Pelikanen and Till Damaskus. Parallella händelser och dramatiska skeenden spelas upp inför publiken och målar samlat upp bilden av ett samhälle, en epok.

Hotel Strindberg är ett slags trollerimaskin i intensiv och halsbrytande samverkan mellan skådespelare, tekniker och påklädare. I rollerna ser vi bland andra Martin Wuttke, en av Tysklands allra främsta skådespelare som nått internationella framgångar genom sitt filmarbete, bland annat i rollen som Hitler i Quentin Tarantinos Inglourious Basterds.

Regi : Simon Stone.