2022
STRINDBERGS INTIMA TEATER
FÖR MER INFORMATION GÅ TILL TEATERNS HEMSIDA www.strindbergsintimateater.se
READINGS SISTA SÖNDAGEN I VARJE MÅNAD
Kom och lyssna på morgondagens dramatiker på SIT!
Readings av nyskriven dramatik på Strindbergs Intima Teater
Fri entré
A TROIMSHPIL
ETT DRÖMSPEL
Extra föreställningar 29 och 30 oktober
Strindbergs drömspel översattes till jiddisch redan i början av 1900-talet och spelades i Moskva. Men om vi vänder på det: Hur skulle det jiddischtalande folket, de som fick fly ryska pogromer, uppleva Strindbergs svenska värld?På ett skepp på väg mot USA upptäcks smitta ombord. Judiska flyktingar från S:t Petersburg tvingas i land och får upptäcka det okända Sverige och svenskarna. Stycket följer tätt Strindbergs drama med Fagervik, Karantänen, Agnes, Advokaten, den gröna håven, den blinde m.fl. liksom Sverige och svenskarna.
Oj vey! Det är synd om människorna.Det längtas efter kärlek. Det längtas efter teater. Då som nu. Sökandet efter lycka är inte nytt. Inte heller käbblet mellan beslutsfattare. Orättvisorna i samhället består.
Välkomna till ett skådespel på jiddisch som textas till svenska.
Regi och bearbetning för jiddischamatörerna: Judith Hollander
På scenen: Stockholms Jiddische Teatermator´n
Musik: Harry Rozenthal
GÄSTSPEL FRÅN 4:e Teatern
ÅGUST OCH HANS VÄNNER
SPELAS 5 OCH 6 NOVEMBER 2022
Ågust och hans vänner – är en Strindbergsk turboteaterföreställning som gör upp med samtidens hets, förslag om statlig kulturkanon och tron på det ensamma geniet.Vi via regler om extremt begränsade tidsramar, improvisationer och emotionell, snarare än intellektuell, dramaturgi provocerar fram val, idéer och koncept som resulterar in en djärv, uppkäftig och oväntad typ av scenkonst. Föreställningen är ett elakt men ack så kärleksfullt kollage över Agust Strindbergs liv och verk där vi vänder och vrider på Strindbergs dramatik, hans galenskap och excentriska personlighet. Vi blandar texter, anteckningar, brev, dramatik, prosa och artiklar, med improvisationer och filmade sekvenser.
På scen: Mikaela Hagelberg, Titti Hilton, Daniel Scherp, Fredrik Lundqvist
SCHANDALA / TATTAREN
Text: August Strindberg i bearbetning av ensemblen under ledning av Fredrik Lundqvist
Regi: Fredrik Lundqvist
Scenografi och kostymdesign: Hedvig Ljungar
Film/Ljud: Fredrik Lundqvist
Ljus: Sofia Öhrndalen
– en ROMANIrekonstruktion av en förlorad identitet
PREMIÄR 11 NOVEMBER
I skuggan av folkhemmets framväxt döljer sig ett stort mörker; en raffinerad utrensning av en folkgrupp pådriven av de antiziganistiska krafter som var starka i vårt svenska samhälle, och i världen, under denna tid och vars eko genljuder in i vår samtid.
Genom en personlig berättelse vill Lindy Larsson ge röst åt resandefolket och synliggöra en blind fläck i vår svenska historia. Föreställningen tar sig an stora och komplexa frågeställningar om utanförskap och övergrepp; men också om överlevnad, läkande och frigörelse; en akut åtgärd för att bevara en hotad minoritet; en musikalisk manifestation för romanifolket; en revision av den svenska historien och en uppgörelse med Strindberg och hans antiziganistiska kortroman Tschandala.
Medverkande och regi: Lindy Larsson
Text: Lindy Larsson, Stefan Forss och August Strindberg
Regiöga: Anna Pettersson
Kostym: Delaine Le Bas och Stefan Forss
Musik: Bon Bon Band
THE WORLD FALLS SILENT
– fritt efter Ett Drömspel av August Strindberg
SPELAS 14, 15 och 16 DECEMBER
Om dansarnas åldrande och mognad i sitt yrkesutövande, när dansarna är i sin fulla kapacitet, har mer livserfarenhet och kan kombinera sin tekniska skicklighet med sin personliga mognad – så går de i pension.
Ett forskningsprojekt i samarbete med Peter Lagergren, Ulrika Liljedahl, Paola Piccolo, Pipsa Poukka och Sigal Zouk som spelas 14-16/12. Madeleine Karlsson är koreograf, dansare och pedagog och driver för tillfället ett forskningsprojekt vid Stockholms Konstnärliga Högskola om åldrande och mognad som professionell utövare av samtida dans.
Ett forskningsprojekt i regi och koreografi av Madeleine Karlsson
Medverkande: Madeleine Karlsson och Peter Lagergren
Dramaturg: Sigal Zouk
Musik: Erik Häusler
Scenograf, kostym, mask m.m: Kid Jansson
Ljus: Gustave Lund
GIFTAS II
Premiär 6 OKTOBER
Genom en musikalisk/rytmisk ingång i August Strindbergs novellsamling Giftas II och filosofen Hélène Cixous tankar, utforskar vi begreppet ”äktenskapet”, och mannens och kvinnans olikheter. Vi vill blottlägga skillnaderna i uppfattningen av könen, och genom skillnad omdefiniera olikheten.
Att bryta normen i att vara kvinna som icke-man, och normen i mannen som princip: grundsats, grundregel, grundbegrepp, basis, metod, system, levnadsregel, riktlinje.
Att stärka det kvinnliga universumet till inre och yttre frihet, och att bryta underliggande manliga strukturer där våld och destruktivitet härskar.
På scenen finner vi en musiker, fyra dansare och två skådespelare. Föreställningen kastas mellan realistiska dialoger omringat av kommentarer i dans i högt tempo till direktkomponerad musik; att genom språk, dans och musik lyssna in texterna och låta det kroppsliga bli meningsskapande. Den konstnärliga processen är kollaborativ och experimentell.
Regi/koreografi och bearbetning av text – Susanne Jaresand
Översättare av Cixous texter: Sara Gordan
Skådespelare – Nina Fex och Hampus Anveden
Dansare – Andreas Erbrink, Maria Volmerson, Katarina Eriksson och Teodor Wickenbergh
Tonsättare och musiker – Hans Xavier – Ljus – Gustave Lund
“Strindberg fungerar faktiskt fint med en fransk feminist”…”riktigt roligt” -SvD
Dödsdansen på Folkteatern i Göteborg
av August Strindberg
Social distans på nära håll.
Vad händer bakom alla stängda ytterdörrar under karantänen? Är det rimligt att tvingas umgås med en och samma människa, nonstop? Isolerade i sitt hem genomlider vårt par sitt förgiftade äktenskap. Syrliga cynismer skickas fram och tillbaka i det kalla ljuset av mobilskärmarna. Instängdheten får lägenhetens väggar att krypa närmre. När paret får besök av en gammal vän övergår den puttrande bitterheten till fullskaligt krig. Som en fluga på väggen tillåts du som publik, på säkert avstånd, att komma närmare än någonsin tidigare.
Folkteatern bjuder upp till en unik version av Strindbergs råa mästerverk Dödsdansen. En specialbearbetning för en unik plats i staden, under en specifik era i samtiden. Upplev parets kamp om rätten till oförrätten – ett år in i vår egen pandemiverklighet.
Föreställningen spelas för en mycket liten publik, och den platsspecifika inramningen anpassas kontinuerligt efter rådande läge.
Spelas våren 2021
Hemlig spelplats
Var? Det får du som bokar biljett veta dagen innan föreställningen.
PRESSMEDDELANDE FRÅN STRINDBERGS INTIMA TEATER 2020
KLICKA HÄR.
ÅGUST OCH HANS VÄNNER
4:e teaterns fasta ensemble skapar ett lekfullt kollage utifrån August – Ågust – Strindbergs texter.
Med fyra Ågustar på scen utlovar vi live-regi, heta strålkastare, dammiga latexhjärnor och rosa drömmar om samhällsförändring. Författarens bråk med idéerna får plötsligt yttre konturer – Ågust har delat sig i fyra!
På scen: Mikaela Hagelberg, Titti Hilton, Daniel Scherp, Fredrik Lundqvist
Text: August Strindberg i bearbetning av ensemblen
Regi: Fredrik Lundqvist och ensemblen
Scenografi och kostymdesign: Hedvig Ljungar
Ljud: Jens Peterson-Berger
Ljus: Sofia Öhrndalen
Målgrupp: Vuxna
Turnerar i Sverige 2021

STRINDBERGS INTIMA TEATER
GUSTAV VASA AV JOAKIM STEN
INSPIRERAD AV AUGUST STRINDBERG
Briljant, diplomatisk ledare. Skoningslös och manipulativ envåldshärskare. Modern europeisk furste. Samtida historieforskning gör tydligt att Gustav Vasa var en komplex person. Det är han också hos August Strindberg.
Pjäsen om honom från 1899 var den Strindberg hade störst publik framgång med under sin egen livstid. Numera spelas den mer sällan. Dramatikern Joakim Sten har arbetat med Strindbergs Gustav Vasa som ett raster för en nyskriven monolog. Den är en skildring av makt och en undersökning av en medelålders man fångad mellan rollerna som landsfader och familjefader. En människa som kommer till insikt att det han kanske måste offra för att behålla makten är det sista av sin medmänsklighet.
Av Joakim Sten
Skådespelare: Thérèse Brunnander
Regi: Carolina Frände
Rum / Kostymdesign: Charlotta Nylund
Ljusdesign: Karl Svensson
Maskdesign: Matilda Bragner
Sufflör & produktionsassistent: Björn Cedervall
Masktillverkning: Tora Kirchmeier
Scenteknisk konsult: Fabian Wetterrot
Skräddare: Ellen Segergren
Föreställningens längd: ca 1 tim och 35 minuter
Mer info klicka här.

CECILIA VASA
Gustav Vasas upproriska dotter lever ett liv utanför ramarna
för det kungliga hovet. I en tid då kvinnans sexualitet inte ens var uppfunnen
kämpar hon för rätten att få älska och leva på sina egna villkor.
Cecilia blir hela Europas skandalprinsessa, sjubarnsmodern som verkade
som pirat och blev bästis med den mäktigaste influencern av dem alla
– Drottning Elisabeth av England.
PREMIÄR 2 OKTOBER
Manus och regi: Amanda Gordon
På scen: Amanda Gordon och Johannes Lönnå
Kostym & Scenografi: Moa Holma
Musik: Molø
Koreografi: Elisabeth Raymond
Ljus: Gustave Lund

MODERSKÄRLEK av August Strindberg är en av fyra enaktare skriven 1892 och utspelar sig på en badort i Stockholms skärgård. Vi möter mor och dotter och en rad lögner uppdagas.
Pjäsen skrevs efter August Strindbergs och Siri von Essens skilsmässa. Porträttet av modern som smutskastar dotterns fader är inspirerat av von Essen.
I Anna Petterssons iscensättning står tematiken om en stark relation mellan mor och dotter i fokus. De fem skådespelerskorna glider mellan rollerna och mellan nutid och dåtid.
Medverkande: Cicilia Sedvall, Bodil Malmberg, Hanna Lekander, Alva Pettersson, Astrid Tägt.*
*praktikant Teaterhögskolan Luleå.
Regi, bearbetning och scenografi: Anna Pettersson.
Koreografi film; Susanne Jaresand.
Kostym: Anita Darmark.
Musik och ljusdesign: Gustave Lund.
Maskdesign: Cais-Marie Björnlod.
Föreställningen är ett samarbete med Västmanlands Teater och Västmanlands amatörteaterföreningar.
Längd ca 1:20 utan paus.

MIN MAMMA – EN DOKUMENTÄRMUSIKAL
Spelas: 3, 5 april 2020.
Plats Strindbergs Intima teater.
Den internationella performanceartisten och regissören Charlotte Engelkes är känd för bland annat sin Fröken Julie som musikal på Dramaten och senast det uppmärksammade dans- och operaverket Lohengrin Dreams på Dansens hus.
På scenen är mamman, som hon är, var och det som blev kvar. Galen, förtvivlad och rasande rolig. Genom minnen som doften av nystruken tvätt blandat med rädslan för att bli bränd finns hon närvarande genom våffelsmet och storslagna sångnummer.
Alla dessa mammor! Elaka, vackra och alkoholiserade men också filosofiska, döda och påtagligt närvarande. I dem bor kärleken, hopplösheten och framtiden.
Koncept och idé – Charlotte Engelkes och Sophie Holgersson
Regi – Charlotte Engelkes Koreografi – Bo Arenander
Text – Sophie Holgersson, Charlotte Engelkes.
Musik – Willi Bopp Video – Erik Pauser Kostym – Anna Ardelius
Ljus – Karl Svensson Animationer – Venus Krantz och Alessandro Stigiliano
Direkt efter söndagsföreställningen är du inbjuden att dela med dig av ett minne, en tanke, en sång eller rörelse om din egen mamma. Rummet är öppet för alla som på något sätt vill berätta om sin mamma eller för dig som bara vill lyssna till andra.


DJÄVLA KARL!
firar 27-årsjubileum!!!
Söndag 24:e nov kl 12 på Klara Soppteater!!!
Text o regi: Agneta Elers-Jarleman
Musik: Gunnar Edander
Medverkande Lennart R Svensson som August, Siri, Frida och Harriet
Inte ens i vår vildaste fantasi kunde vi drömma om en sådan dundersuccé! Djävla Karl! har sen urpremiären på Klara soppteater den 12 nov för exakt 25 år sedan gjort 18 utlandsturnéer, prisbelönats på olika festivaler och mött jublande publik i Europa, USA och Afrika. Djävla karl!!! är Stadsteaterns största gästspels-succé genom tiderna! Tack August!!
Australien
Malthouse Theatre
Ghost Sonata
25 – 28 Sep 2019
Our crimes bind us, our secrets, our guilt. We have tried to break away…
But we always come back.
At the Ghost’s Supper, no one can conceal their ugliness. Inside or outside, it dwells ins all. Come into the unsettling world of Strindberg’s Ghost Sonata, where nothing is as it seems. Bewitched by a woman’s beauty and drawn into a stranger’s sinister plans, a student enters a handsome house. In that wretched place, food is poison. The dead are alive. Paradise proves rotten inside.
Aribert Reimann’s 1984 opera is a haunting and evocative chamber work, exploring Strindberg’s moody text with complex rhythms and other-worldly tones. Director Greg Eldridge creates a chilling picture of Strindberg’s Stockholm in this new staging at the The Coopers Malthouse.
Riksteatern
Världsdramatiken runt – 90 minuters dramatisk kanon
Vi har tagit oss friheten att göra vårt eget urval bland de klassiska texterna baserat på maktstrukturer mellan man och kvinna. Vårt urval spelas över hela världen och är texter av Shakespeare, Moliére, Strindberg, Ibsen, Tjechov m.fl.
Strindbergs Intima Teater
Ett drömspel
Av August Strindberg
Premiär 30/8
En interaktiv, icke demokratisk föreställning med sex skådespelare och en håv.
Teatern byggs om till en drömspels-salong med några möten och många avsked.
Kom och dröm!
Medverkande: Gunnel Lindblom, Stefan Johansson, Hanna Nygårds,
Fanny Sperlinge, Joonas Wartiainen, Hannes Medial
Regi och bearbetning: Anna Pettersson
Scenografi: Jan Lundberg och Anna Pettersson
Ljus: Max Mitle
Kostym: Anita Darmark
Ljud: Gustave Lund
Mask: Alexander Wernersson
Foto: Per Bolkert.
Strindbergs Intima Teater
Frida Uhl av Hanna Nygårds och Anna Pettersson
Spelas 19 augusti kl. 12.00 samt 16, 30 september kl 19.00.
På scen: Hanna Nygårds
Regi Anna Pettersson
Kostym Anna Darmark
Ljud och ljus: Gustave Lund
Från klosterskola till Cabare´-scenerna; Iförd sin exklusiva leopardpäls förflyttade sig Frida Uhl mellan Paris, London, New York och Berlin. Hennes liv var kantat av skandaler och halsbrytande projekt.
Hon hävdade kvinnans rätt till sexuell frigjordhet och intellektuellt skarpsinne. Inom scenkonsten var hon en pionjär med fingertoppskänsla för de nya strömningarna. Hon startade Cabare´-scener och skapade nätverk för konstnärer, artister och näringsidkare. Hon översatte sina älskares texter till flera olika språk och skapade arbetstillfällen för dem runt om i världen. I slutet av sitt liv flyttar hon till USA där hon håller föreläsningar om August Strindberg och där hon upptäcker det allra senaste nya mediet: – filmen!
Frida Uhl var en konstnär och en hårt arbetande teater och konstkritiker, idag mera känd för att vara ”Strindbergs andra hustru” än för det arbete hon gjort för den moderna litteraturen och kulturlivet. Hon är en av många bortglömda yrkeskvinnor som arbetade hårt för den konstnärliga friheten och mot censuren av allt som då ansågs vara moraliskt förkastligt.
Genom att dramatisera delar ur Fridas liv tagna från hennes egna anteckningar, brev och texter vill vi belysa hennes enastående arbete, hennes mod och hur hon visar riktningen för oss mot förnyelse och utveckling, in i framtiden.
Strindbergs Intima Teater
Ockulta dagboken
14 juni kl. 16,
Bearbetning, regi och koreografi av Susanne Jaresand
tillsammans med Daniel Dahlin, Hanna Nygårds och Andreas Erbrink.
Ljus: Ellen Ruge.
Kostym: Åsa Jonsson.
Musik: Edward Jaresand.
Den förskräckliga ensamheten som omsluter Strindberg i längtan efter sin nyss frånskilda familj. Det nära och berörande i barnets oskyldiga ursprunglighet. Det stora vrålet som tyst sipprar ut genom Hotell Orfilas väggar i Paris. Guldet glittrar mot gudarnas straff, hybris, sparagmos…
Föreställningen bygger på Strindbergs tankar och upplevelser av sin tid i Paris, Lund och Österrike med utdrag från Inferno och Ockulta dagboken. Gestaltningen utgår från ett tänkande som i sin kroppsliga existens lyssnar bortom det begripliga. En särskild öppenhet som möjliggör nya sätt för varandet i världen. Att liksom Strindberg utsätta sig för en sensibilitet som hörliggör och synliggör det dolda, vår möjliga framtid. En också uttröttande känslighet.
I texterna slåss Strindberg mot religiositetens grubbel, vetenskapens logik och det ockult dolda. Hur uppstod förnuftet, vetenskapen? Övergången från ett religiöst litterärt mytiskt tänkande till det som vi kallar ett logiskt vetenskapligt tänkande infann sig i slutet av 500talet fKr då filosofen Herakleitos verkade.
dalateatern
Pelikanen
Sommarspel i Stjärnsund: 20 – 26 juni
På Dalateatern och på turné i Dalarna: 28 september – 28 november
Hemligheter, svek, girighet och hat glöder under hemmets välbärgade fasad.
Ett tätt kammarspel med övernaturlig inramning, en psykologisk thriller om bristande tillit och kärlek inom en familj. Hemligheter, svek, girighet och hat glöder under hemmets välbärgade fasad. Familjemedlemmarna driver dolda motiv till sin spets och driver dessutom varandra till vansinne längs vägen.
”Tror du inte vi alla gå i sömnen då? – Jag läser juridik som du vet, rättsförhandlingar. Nåväl, jag läser om stora brottslingar som inte kan förklara hur det gick till… och tyckte de handlade rätt, ända tills de upptäcktes och vaknade! Är det inte en dröm, nog är det en sömn!”
Förbered dig på en suggestiv atmosfär av klaustrofobiska bilder, paranoida vanföreställningar, mardrömslika stämningar och kuslig teatermagi.
Möjlighet till syntolkning den 12 oktober. Bokas på info@dalateatern.se eller 023-777 600 (9-11)
SERVERING PÅ FÖRESTÄLLNINGARNA I STJÄRNSUND:
Serveringen i Smedjan öppnar kl 17:30.
Fikabröd, kaffe, te, läsk, öl och vin kan köpas på plats.
(Mat endast förbeställning. För att förbeställa mat, ring eller skicka sms till Carina på Herrgården och Smedjan servering i Stjärnsund på telefon 073-6878719.)
Mer info på https://dalateatern.se/forestallningar/pelikanen/
Strindbergs Intima teater
Premiär 26 mars
Förbjuden ingång
Av Victoria Benedictsson
På scen och bearbetning: Mattias Nordkvist
Regi och koncept: Anna Pettersson
I samarbete med Göteborgs Stadsteater
Foto: Ola Kjelbye
Strindbergs Intima teater
Isjungfrun av Cecilia Sidenbladh
Premiär 29 mars
I rollen som Victoria Benedictsson: Iwa Boman
Regi: Lena Söderblom
Victoria Benedictsson ligger i hotellrummet i Köpenhamn, förgiftad av morfintabletter, svävande mellan liv och död.
I ett annat rum på hotellet sitter Strindberg och skriver på Fröken Julie. Det märkliga är att Victoria tycker sig höra vad han skriver: ”Jag skulle vilja se ditt blod, din hjärna på en träkubbe – jag skulle vilja se hela ditt kön simma i en sjö som den där…” Det är ju hennes egna tankar! Men Strindberg vet inte hur pjäsen skall sluta… inte ännu.
Isjungrun är en pjäs om författaren Victoria Benedictsson/Ernst Ahlgren, hennes författarskap och hennes relation till litteraturoraklet Georg Brandes – sin tids kulturprofil. Var hon ett offer, ”den värnlösa och förförda”? Eller ”en kobra, en giftorm av farligaste slag”?
Strindbergs Intima teater
Premiär 13/4
Mäster Olof av August Strindberg
Regi och medverkande: Anna Azcarates
Ljus och ljud: Gustave Lund
I Mäster Olof får vi följa den unge Olof i dennes kamp mot den Påvliga kyrkan och hans strid för reformation och förnyelse. I denna version tar alla karaktärer plats i Anna Azcarates kropp. Visshet möts av tvivel, mod förgiftas av feghet, självuppoffringens höga ansats grusas av prestige och inställsamhet. Den unge Olof slits mellan patriarkala krafter, Konungen och Kyrkan. Likt demoner kräver dessa fadersgestalter att Olof ska tala för deras sak och underkasta sig deras respektive lag och moral. Högtidlig idealism förbyts i vardagens pragmatism. Rösterna är starka. För och emot, rätt och fel, vi manipulerar och intrigerar. Kroppen blir ett slagfält, en krigsskådeplats i ett åsiktskrig där en röst knappt hinner tystna innan en ny kombattant höjer sitt svärd. Ett centralt tema i August Strindbergs Mäster Olof är frågan; vem ska få tillgång till predikstolen?
Strindbergs Intima teater
Frida Uhl av Hanna Nygårds och Anna Pettersson
Premiär 17 APRIL
På scen: Hanna Nygårds
Regi Anna Pettersson
Kostym Anna Darmark
Ljud och ljus: Gustave Lund
Från klosterskola till Cabare´-scenerna; Iförd sin exklusiva leopardpäls förflyttade sig Frida Uhl mellan Paris, London, New York och Berlin. Hennes liv var kantat av skandaler och halsbrytande projekt.
Hon hävdade kvinnans rätt till sexuell frigjordhet och intellektuellt skarpsinne. Inom scenkonsten var hon en pionjär med fingertoppskänsla för de nya strömningarna. Hon startade Cabare´-scener och skapade nätverk för konstnärer, artister och näringsidkare. Hon översatte sina älskares texter till flera olika språk och skapade arbetstillfällen för dem runt om i världen. I slutet av sitt liv flyttar hon till USA där hon håller föreläsningar om August Strindberg och där hon upptäcker det allra senaste nya mediet: – filmen!
Frida Uhl var en konstnär och en hårt arbetande teater och konstkritiker, idag mera känd för att vara ”Strindbergs andra hustru” än för det arbete hon gjort för den moderna litteraturen och kulturlivet. Hon är en av många bortglömda yrkeskvinnor som arbetade hårt för den konstnärliga friheten och mot censuren av allt som då ansågs vara moraliskt förkastligt.
Genom att dramatisera delar ur Fridas liv tagna från hennes egna anteckningar, brev och texter vill vi belysa hennes enastående arbete, hennes mod och hur hon visar riktningen för oss mot förnyelse och utveckling, in i framtiden.
Strindbergs Intima teater
Premiär 18/5
OCKULTA DAGBOKEN, en dansföreställning baserad på av August Strindberg i regi- och med koreografi av Susanne Jaresand.
Strindbergs Intima teater/Readings
Sista söndagen i varje månad har Strindbergs Intima teater readings av nya, unga dramatiker.
Är du intresserad av att få ditt manus läst?
Alla manus är välkomna! Teatern tar emot manus löpande under våren!
Strindbergs Intima teater läser allt som kommer in men kan inte garantera att alla manus kan komma med under uppläsningarna.
Fri entré och ingen föranmälan krävs!
För frågor eller mer information kontakta josefin.almer@gmail.comAdress: Barnhusgatan 20, Norra Bantorget, Stockholm.
Östgötateatern
Soppa med 4 x Strindberg på Östgötateatern i februari
Låt Patrik Voight vara din ciceron in i Strindbergs H.C. Andersen-inspirerade universum och ta del av vackra, sorgsna, kluriga och kloka berättelser.
4 x Strindberg bygger på novellerna Ett halvt ark papper, Fotografi och filosofi, Triumfatorn och narren samt När träsvalan kom till getapeln.
Speldatum 2019:
Linköping, Stora teatern
15, 22 februari, 5, 12, 26 april kl.12.00.
Norrköping, Stora teatern (Café Gycklaren)
21 februari, 4, 11 april kl.12.00.
Smålands Musik & Teater, Jönköping
Fröken Julie av August Strindberg
Premiär 2 februari
Säsongens teaterklassiker är ett intensivt kammarspel om kärlek, könsroller och klass, där makt och maktlöshet kan vara två sidor av samma mynt. Regissören Rebecka Cardoso tar ett samtida grepp om Strindbergs mest berömda pjäs och sätter berättelsen i relation till normer och värderingar som råder idag.
Fröken Julie utspelar sig under en midsommarnatt. Julie och Jean dras trots sina olikheter till varandra, framför ögonen på Jeans fästmö Kristin. Men den motvilliga passionen växlar under natten till en förödande psykologisk kamp där övertaget ständigt skiftar.
Fröken Julie beskrevs av August Strindberg själv som ett naturalistiskt kammarspel och har sedan urpremiären 1889 blivit hans mest spelade och hyllade dramatiska verk, som nått ut över hela världen. Berättelsen har filmats flera gånger och blivit opera och balett.
Smålands Musik & Teaters uppsättning regisseras av Rebecka Cardoso, som hyllades för sin bearbetning av Hamlet i Kulturhuset Spira 2016. Tidigare har hon, bland mycket annat, regisserat Jordens sista dygn på Profilteatern i Umeå, Mens – The Musical på Dramaten och Den tredje hemligheten på Unga Klara i Stockholm. För kostym och scenografi svarar Karin Dahlström (Passion, Amadeus, Den bärande väggen). Ljusdesigner är Ronald Salas som arbetar med teater, dans, opera och utställningar i hela landet.
123 SCHTUNK
Ett urtaget hjärta
123 Schtunk inspirerAS Av strindbergs Ett drömspel.
Allt kan ske, allt är möjligt och sannolikt. Tid och rum existera icke; på en obetydlig verklighetsgrund spinner inbillningen ut och väver nya mönster: en blandning av minnen, upplevelser, fria påhitt, orimligheter och improvisationer.”
Medverkande: Josefine Andersson, Lasse Beischer, Dick Karlsson.
Konstnärligt team: Josefine Andersson, Lasse Beischer, Dick Karlsson.
Foto: Anders Cöster.
För aktuella speldagar våren 2019 klicka här.
Teater Galeasen
Fordringsägare
Erbjudande!
Strindbergssällskapets medlemmar har 25% rabatt på ordinarie pris.
Fordringsägare är ett triangeldrama mellan en kvinna och två män. Den nuvarande maken, konstnären Adolf, vet först inte vem den främmande mannen är som ställer frågor om hans äktenskap med Tekla. Det visar sig vara hustruns före detta man, Gustav, som känner sig förorättad av henne och därför har uppsökt paret för att hämnas. Gustav triggar Adolfs pyrande tvivel i syfte att splittra dem, vilket sätter igång en komplex spiral av kärlek, svartsjuka och hämndbegär.
Regi: Johan Wahlström
Medverkande: Anders berg, Carl Magnus Dellow, Lina Englund,
Erbjudandet till föreställningen FORDRINGSÄGARE gäller onsdag 23 jan kl 19, lördag 26 jan kl 18, söndag 27 jan kl 16, onsdag 30 jan kl 19, lördag 2 feb kl 18
Adress; Teater Galeasen, Slupskjulsvägen 30, Stockholm
Info: Galeasen
Strindbergs intima teater
En Dåres Försvarstal
av bl.a. August Strindberg
“Jag avstår definitivt från ett tidigare beslut att författa En vansinnig kvinnas försvarstal“ August Strindberg
Skådespelerskan Anna Wallander undersöker tillsammans med regissörerna Johan Melin och Therese Bergman begreppet dårskap, och hur vi i vår tid försvarar vårt vansinne. Utifrån texter av Strindberg, Rimbaud, Gogol, Freud, Butler, Solanas och Kandre navigerar sig huvudpersonen genom ett visuellt och audiellt landskap av rörliga bilder, hologram och nyskriven musik.
“… en kraftfull och mycket laddad monolog av och med Anna Wallander. – SVD
“I slutscenens oändliga bekännelse redogöra för hela hennes vidunderliga komplexitet som skapar ett feministiskt återtagande av berättelsen om oss – DN
“Föreställningen är tät och intensiv. Anna Wallander agerar på topp … det är lysande.” – Sydsvenskan
Medverkande: Anna Wallander
Regi: Johan Melin och Therese Bergmann
Scenografi och kostym: Sara Kander
Mask: Maria Reis
Ljus: Gustave Lund
Koreografi: Ossi Niskala
Musik och ljud: Niko Röhlcke, Tobbe Svedberg och Malin-My Wall.
Spelades i oktober 2018 på Strindbergs Intima Teater
Gästspel på Göteborg stadsteater 7-8 februari 2019
2018 Arkiv
Strindberg Intima teater
2 x Pelikanen
9/11 – 2018 kl. 18 spelas Pelikanen med en ensemble från Östgötateatern och sedan spelas 2 x Pelikanen. Kvällen avslutas med ett publiksamtal.
Strindberg Intima teater
Premiär 14 November
Mötet med Strindbergs Röda Rummet började i ett klassrum på Kungsholmens Gymnasium. En vikarie i ämnet svenska stiger flärdfullt in genom dörren. Hon säger: ”Just nu är ni elever på ekonomisk linje men ni bestämmer själva vilken riktning era liv ska ta och ni kan bli precis det ni själva vill.” Efter den dagen blev inget sig likt.
Föreställningen utgår från August Strindbergs genombrottsroman Röda Rummet(1879). Den handlar om en ung man som lämnar sin ämbetsmannabana och blir en del av en konstnärsgrupp som kämpar mot etablissemanget. Men den utspelar sig också på Röda rummet på Berns salonger i Stockholm 1979 där Anette Sallmander lever bohemliv i punkens era.
August Strindberg sökte det litterära uttrycket och fann inspiration genom de franska bröderna Goncart; författarna som anses vara de första att i romanform skildra konstnärer och deras bohemliv i romanen Manette Salomon (1867). Karaktären med samma namn är en fri bohem som har bestämt sig för att inte låta sig tämjas av konventioner.
Följ Strindberg, Anette och Manette genom Röda rummets frågeställningar om hur vi får mod att ifrågasätta makten, normer, och etablissemanget.
Av bl.a. August Strindberg
En performance med Anette Sallmander
Regi: Anna Wallander
Ljus: Gustave Lund
Feministisk festival
Strindbergs Intima teater fokuserar på de kvinnor som arbetat med och som lyft Ingmar Bergman och hans verk.
Under festivalen presenteras fyra skådespelerskor som arbetat med Ingmar Bergmans texter och med densamme som regissör; Harriet Andersson, Ewa Fröling, Marie Göranzon och Gunnel Lindblom.
På festivalens öppningskväll 22/8 möts de i ett unikt samtal om arbetet med Bergman och hur de har förhållit sig till de strukturer som dominerat svensk talteater.
Festivalen erbjuder även workshops, föreläsningar samt föreställningar av och med föreställningar av och med Charlotte Engelkes, Anna Wallander, Staffan Westerberg, Azin Borhani, Kimiya Faghih, Arvid von Heland, Hannah Sommerfors Julia Sporre, Linnea Nilsson, Hanna Nygårds, Andreas Ferrada Noli, Teatergruppen Hundarna, Anna Pettersson, m.fl.
Dramaten
HOTEL STRINDBERG
Kärlek och hat i Strindbergs liv och verk.
Speldagar: 30, 31 augusti 2018
Stora scenen, Dramaten.
Gästspel från Burgtheater, Wien
Föreställningen ges på tyska och textas till engelska.
I Hotel Strindberg följer publiken med in i huvudet på Strindberg och in i nervbanorna till hans liv och verk. Framförallt handlar det kanske om kärleken och striderna mellan man och kvinna, eller “kärlekshatet“ som Strindberg själv kallade det. Handlingen utgår från både Strindbergs biografi och från flera av hans pjäser, bland andra: Fadren, Spöksonaten, Pelikanen and Till Damaskus. Parallella händelser och dramatiska skeenden spelas upp inför publiken och målar samlat upp bilden av ett samhälle, en epok.
Hotel Strindberg är ett slags trollerimaskin i intensiv och halsbrytande samverkan mellan skådespelare, tekniker och påklädare. I rollerna ser vi bland andra Martin Wuttke, en av Tysklands allra främsta skådespelare som nått internationella framgångar genom sitt filmarbete, bland annat i rollen som Hitler i Quentin Tarantinos Inglourious Basterds.
Regi : Simon Stone.